SEO nebo PPC reklama? V marketingovém odvětví mezi těmito pojmy panuje rivalita. Jak tedy poznat, co je pro vaše podnikání to pravé? V tomto článku vám ukážu výhody a nevýhody, které vám pomohou lépe pochopit tyto dvě slova.
Zajímá vás konkrétní část článku? Proto jsem vám připravil rozcestník.
- Jaké jsou výhody a nevýhody SEO (search engine optimization)?
- Jaké jsou výhody a nevýhody PPC (pay-per-click)?
- SEO nebo PPC, co je lepší?
Co je to SEO a PPC?
SEO je zkratka pro „optimalizaci pro vyhledávače“ nebo také Search Engine Optimization. Optimalizace pro vyhledávače, je metoda úpravy (optimalizace) webových stránek tak, aby byly snáze dohledatelné v organických výsledcích vyhledávačů jako je například Seznam, Google, Microsoft Bing a dalších vyhledávačích.
V konečném důsledku je cílem optimalizace pro vyhledávače (SEO) pomoci přilákat návštěvníky webu, kteří se stanou zákazníky, klienty nebo publikem, které se neustále vrací.
PPC je zkratka pro pay-per-click – typ online marketingu, kde jsou inzerentům účtovány poplatky za každé kliknutí na některou z jejich reklam. Inzerenti v zásadě nabízejí nabídky na konkrétní klíčová slova nebo fráze, na které chtějí, aby se jejich reklamy zobrazovaly ve výsledcích vyhledávačů.
Když uživatel hledá jedno z těchto klíčových slov nebo frází, reklama inzerenta se zobrazí mezi nejlepšími výsledky.
Jaké jsou výhody a nevýhody SEO (search engine optimization)?
+
SEO nic nestojí
Nespornou výhodou je, že za SEO nic neplatíte (pokud optimalizaci provádíte sami). Pokud práci zadáte specialistovi, zaplatíte pouze jeho práci. Ale to je všechno.
Dlouhodobá návratnost
Pokud na SEO pracujete a jste konzistentní v rámci přibližně 6 měsíců až jednoho roku, dosáhnete opravdových výsledků, které mohou mít setrvačnost klidně i roky. Proto vytrvale tvořte nový obsah, snažte se získávat kvalitní zpětné odkazy a své pozice si udržíte, nebo je dokonce časem zlepšíte.
SEO je důležitý marketingový kanál
Z výzkumu od Brightedge Inovation (marketingová společnost) vyplývá, že organické vyhledávání zajišťuje 53 % veškeré návštěvnosti webových stránek na světě.
Proto SEO přináší skutečné obchodní výsledky pro značky, podniky a organizace všech velikostí.
–
Zobrazení výsledků trvá
Mějte trpělivost a buďte připravení na čekání, než se dostaví výsledky. Celý proces nejde nijak urychlit. Pokud potřebujete výsledky hned a máte větší rozpočet na reklamu, zaměřte se na placenou PPC reklamu.
SEO je sice zdarma, ale stojí váš čas
SEO nezahrnuje jen základní analýzu klíčových slov a vytváření odkazů. Než možnost najmout SEO konzultanta/specialistu vyškrtnete, podívejte se, co všechno za vás může odborník udělat a zvažte, jestli budete mít čas vyškolit se a dostat se alespoň na základní úroveň znalostí:
- znalost HTML a CSS,
- znalost on-page a off-page faktorů,
- technické znalosti o fungování vyhledávačů (sitemap.xml, jak funguje indexování, URL adresy a jejich struktura, přesměrování, problémy s více jazyky a mnoho dalších),
- znalost SEO nástrojů (Ahrefs, Screaming Frog, Semrush, Collabim, Senuto, Sklik, Google Search Console, Google Tag Manager, Google Analytics Google Ads, Open Refine).
- jak a kde sbírat data pro analýzu klíčových slov, jak na klastrování dat, klasifikaci, kategorizaci, dimenze, témata a třídy
Pokud nemáte dostatek času a nadšení do studia, tato nevýhoda pro vás bude podstatná. Řešení je jednoduché — nechejte práci odborníkům, ušetříte čas i svoje nervy.
Jaké jsou výhody a nevýhody PPC (pay-per-click)?
+
Menší míra nejistoty
Nemusíte se bát aktualizací od Googlu a případné změně algoritmů. Ve světě PPC reklamy jsou aktualizace transparentní, takže o nich víte předem.
Okamžité výsledky
PPC reklama přináší výsledky ihned. Cílíte na nespočet lidí, kteří hledají vaši firmu, produkt či službu a jste omezeni jen cenou, kterou jste ochotni za reklamu zaplatit. Celkový výkon reklamy ovlivňují další faktory. To je hlavní rozdíl mezi PPC reklamou a SEO.
–
PPC není zdarma
Do kampaní je třeba vkládat peníze. Pro úsporu peněz je lepší variantou SEO. Pokud nevíte, jak na PPC, můžete prodělat nemalé peníze.
Vypnutí PPC reklamy je konec návštěvnosti a prodejů
SEO nebo PPC, co je lepší?
Na otázku, zda ,,Je lepší SEO nebo PPC“ naleznete mnoho různých odpovědí. Pravdou však je, že kombinace obojího je pro vaše podnikání nejlepší volbou.
Nemyslete na to jako „SEO vs PPC“ (tj. který z nich je lepší), protože se jedná o doplňkové kanály. Není to otázka buď a nebo – vždy proto vybírejte obojí (pokud to váš rozpočet dovolí).